News Flash:

Slabeste sanatos: Cat de greu e sa respecti meniul intr-o dieta personalizata?

12 Ianuarie 2018
211 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6686 RON (0.0000)
USD: 4.0026 RON (0.0000)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti

Primul pas: organizeaza-te, planifica-ti mesele din timp!
Am primit regimul intr-o joi, iar a doua zi, vineri, la serviciu mi-am dat seama ca nu aveam la indemana aproape nimic din lista respectiva, deci trebuia sa ma mobilizez urgent pentru a ma organiza asa cum trebuie.

Mi-am facut o lista cu tot ce aveam nevoie pentru o saptamana. Sambata dimineata am mers la cumparaturi, iar dupa-amiaza am gatit pentru mesele de pranz si de seara ale primelor zile.

Duminica care a urmat a fost oficial prima zi de dieta si fiind acasa n-a fost prea greu. Am scos cantarul de bucatarie de la naftalina pentru a-mi cantari cantitatile necesare si i-am anuntat pe cei din familie ca de acum incolo acesta va ramane pe blatul din bucatarie cat timp tin dieta.

Mi-am pregatit de duminica si cele doua caserole cu mancarea necesara pentru luni, la serviciu, respectiv la pranz si la cina deoarece pentru a lua cina pana cel tarziu la ora 20,00 m-am decis s-o iau tot la birou.

Cu mancarea pregatita din week-end primele zile n-au fost deloc dificile. Daca la inceput mi s-a parut ca nu imi este la indemana sa cantaresc orice portie, am descoperit apoi ca asta tine doar de obisnuinta si in timp am invatat sa estimez foarte bine cantitatile produselor pe care le consum frecvent.
De ajutor in acest sens a fost si faptul ca a trebuit sa notez intr-un mic jurnal tot ceea ce mancam intr-o zi, inclusiv cantitatile si orele de masa. Vi se pare asta obositor sau enervant? Nu, nu trebuie sa ganditi astfel! Iti ia maxim 2 minute sa scoti jurnalul din buzunarul posetei (e mic cat 1/3 din palma) si sa-ti notezi aceste lucruri in el. Acest obicei s-a dovedit a fi foarte util in schimbarea obiceiurilor alimentare cu unele sanatoase.

Dupa ce a trecut jumatatea primei saptamani am fost la un mic pas de panica... am ajuns acasa seara tarziu de la serviciu si am realizat ca nu mai aveam mancarea gata gatita pentru zilele urmatoare. Am luat imediat dosarul cu regimul si m-am linistit, aveam trecute in meniu si variante de urgenta, pentru zilele cand nu ai timp sa gatesti si trebuie sa te descurci cu ceea ce gasesti in oras langa serviciu sau pe drum. Atunci mi-am dat seama ca doctorita mea analizandu-mi stilul de viata si obiceiurile alimentare mi-a alcatuit un regim nu doar variat, cat si realizabil, ca sa-mi fie cat mai practic si usor de tinut.

Pasul doi: cu putin entuziasm si vointa realizezi mai mult decat crezi
Primele doua – trei saptamani ma asteptam sa fie mult mai dificile decat au fost. Ma gandeam ca trebuie sa incep regimul de slabire si voi avea atatea restrictii si va dura atat de mult… va trebui sa merg saptamanal la medic, si va trebui sa ma reapuc si de sport, ma cam speriam putin singura.

Dar, cand mi-am zis ”de azi incep dieta” atunci mi-am zis ”acum chiar vreau sa slabesc, fara compromisuri, trebuie sa pot face asta pentru mine”. Este nevoie de putina vointa si macar la inceput de ceva entuziasm pentru a incepe aceasta schimbare.

Chiar daca in acea perioada n-am slabit mai mult de 500 g pe saptamana cele mai importante lucruri au fost acestea:

Am invatat ca nu este foarte greu sa ma organizez si sa-mi planific mesele din timp.
 
Daca se intampla sa nu pot lua pranzul la timp atunci macar trebuie sa am o gustare sanatoasa mereu cu mine, iar mesele chiar daca le schimbi intre ele nu trebuie omise.
 
M-am obisnuit sa citesc toate etichetele produselor alimentare si sa fac alegeri mult mai sanatoase ca inainte.
 
Nu trebuie sa te ridici satul de la masa, deseori organismul nostru este obisnuit cu cantitati mari de mancare fara sa aibe nevoie. Ne obisnuim din copilarie sa mancam pana ne saturam sau pana nu mai putem, iar asta nu e bine.
 
Un regim de slabire corect dimensionat furnizeaza exact portiile de care ai nevoie astfel incat sa nu ti se faca foame de la o masa la alta in conditiile in care il respecti. Rolul medicului nutritionist este si de a-l ajusta in acest sens, iar supravegherea sa e importanta.
 
Am invatat sa-mi aproximez usor cantitatile si caloriile de care am nevoie din majoritatea alimentelor pe care le consum frecvent, iar sfaturile si explicatiile date de doctorita la fiecare consultatie s-au dovedit foarte utile in acest sens.
 
Pot sa rezist tentatiilor (poftelor) mult mai bine daca am incredere in mine ca pot face asta, iar daca vreodata nu pot rezista vreunui desert deosebit sa zicem, atunci important este sa ma limitez la a gusta putin din el, nu la a-l manca pe tot.
 
Trebuie mereu sa am o varianta de rezerva. In functie de magazinele din jurul serviciului, sau din drum catre birou si cu sfatul medicului nutritionist mi-am gasit cateva variante de mancaruri de-a gata, sanatoase si care sa se incadreze exact in regimul meu. Astfel nu am fost nevoita sa mananc orice mancare doar pentru ca mi-era foame.
Pasul trei: intr-o dieta personalizata nu esti singur, medicul este ajutorul tau constant
Daca prima luna a trecut putin mai greu, de parca timpul s-ar fi scurs mai incet, in a doua luna de dieta pot spune ca am capatat experienta, mi-a fost mai usor cu alegerile alimentare si cu masurarea portiilor, dar si cu ideea ca ”dieta de slabire nu e un obstacol si nici un chin”.

La inceput mi s-a parut dificil sa trebuiasca sa merg saptamanal la nutritionist, dar apoi mi-am dat seama cat de benefice au fost aceste consultatii regulate, faptul ca am avut alaturi un medic care a vrut mereu sa ma ajute oferindu-ti sugestii alimentare noi, sfaturi practice si informatii personalizate pentru nevoile mele de zi cu zi a contat asa cum nu as fi crezut. 

Pe scurt, ce a fost mai greu decat ma asteptam?
Week-end versus zile lucratoare

In prima luna de dieta, in mod surprinzator mi-a fost mai greu sa respect regimul in timpul week-end-urilor decat in timpul zilelor lucratoare. Pe parcursul sambetelor si duminicilor am constatat ca apareau mai multe tentatii decat ma asteptam, ca programul de ”zi libera” deseori este mai zbuciumat decat cel estimat in timpul saptamanii, iar ideea de planificare a mesei va ramane doar o idee… daca nu iei masuri in acest sens.

Respectarea orelor de mese

Un alt lucru dificil a fost respectarea intervalului orar dedicat pranzului si cinei. Trebuia sa iau pranzul nu mai tarziu de ora 15 si cina pana in ora 20. Suna rezonabil nu-I asa? Poate ca la inceput m-am straduit mai mult sa le respect, sau poate ca nu am acordat destula importanta acestui aspect, dar am observat ca deseori intarziam, sau aveam mereu tendinta sa aman constant aceste doua mese, uneori pana la ore tarzii.
Daca nu as fi notat in continuare in jurnalul alimentar ”ce si cand mananc” probabil ca nu mi-as fi dat seama de asta.
Vorbind pe aceasta tema cu dna doctor Madalina Truica dansa mi-a explicat ca de fapt organismul tinde sa revina la obiceiurile (proaste) de dinaintea dietei nefiind inca obisnuit cu schimbarea pe care incercam sa o fac, nefiind obisnuit cu un regim alimentar corect si sanatos. Iar evident, pentru a se obisnui este nevoie de perseverenta si timp.

Nimeni nu este imun la pofte

Mai devreme sau mai tarziu, poftele incep sa apara. Care pofte? Toate!
In primele saptamani ”pofta de ceva, orice” a stat departe de mine, dar conform legilor lui Murphy, atunci cand ceva iti este interzis atunci sigur vei dori acel lucru.

Ispitele au inceput sa apara mai devreme decat ma asteptam, mai intai acasa, unde toti ceilalti din familie nu tineau dieta ca mine, evident, iar portiile de cartofi prajiti sau deserturile cerute de copii parca s-au inmultit peste noapte.
Apoi la serviciu, pornind de la ”doar o bombonica/prajiturica aniversara” pana la cutiile cu pizza aburinda din care toti in jurul tau se infrupta… sau la o masa intr-un restaurant turcesc cu colegii. Cum sa rezisti tentatiilor? Cum sa limitezi caloriile?

Am notat in jurnalul alimentar toate ispitele la care nu am rezistat, iar apoi le-am analizat cu medicul nutritionist, doar asa inveti cum sa procedezi corect pe viitor.

Miscarea asta simpla, dar atat de greu de realizat

Sportul este important in slabire, sigur ati auzit asta de nenumarate ori. Si din pacate este adevarat. Doar practicand sport sau facand la modul serios miscare putem pune in miscare un metabolism incet, putem consuma mai multe calorii si slabi mai usor.

Desi mi-am propus sa reincep sa merg la sala (cum faceam candva), mi-am luat chiar si un echipament nou, tot nu am reusit… inca. Principalul vinovat, teoretic, este lipsa de timp, dar cred ca va trebui sa reusesc sa ma organizez mai bine pe viitor pentru a gasi timpul necesar pentru sport.
Si simt ca mi-ar mai trebui o partenera, cineva cu care sa merg impreuna la sala ar fi benefic, motivational vorbind. Stiu, din experienta, ca atunci cand mergi de unul singur sa faci miscare la sala, poti ajunge usor sa te demotivezi daca nu ai un grup (sau pe cineva) alaturi, urmarind acelasi scop. Sportul a ramas pe ”to do list” pentru 2018.

Pasul patru: O slabire sanatoasa se face in timp. Persevereaza!
Sunt persoane care atunci cand incep o dieta stau cu ochii pe cantar ca pe butelie, isi verifica cel putin o data pe zi greutatea, iar asta mie personal nu mi s-a parut un lucru bun. In afara de cantarirea saptamanala pe care o faceam la clinica Smart Nutrition in primele doua luni de dieta eu nu m-am cantarit altundeva.

Motivul? Nu am vrut sa ma demotivez. Da, poate ca suna ciudat, dar stiam ca nu voi slabi spectaculos peste noapte, stiam ca schimbarea catre un regim alimentar diferit va fi dificila si necesita timp, asa ca nu m-am asteptat la schimbari semnificative de la inceput, deci de ce sa ma stresez cantarindu-ma zilnic?

In plus, am constatat ca explicatiile medicului nutritionist facute la fiecare cantarire inteligenta (analiza compozitiei corporale) ma ajuta sa inteleg mai bine cum se schimba organismul meu, ce am facut bine si ce nu, cat si sa-mi pastrez optimismul.

Cum au reusit altii?

Am mai intrebat si alte persoane care au trecut printr-o dieta personalizata despre cum s-au descurcat si ce rezultate au avut. Una dintre colegele de serviciu care tocmai incheiase un astfel de regim si a slabit 15kg in decursul a cinci luni mi-a marturisit urmatoarele:

- Care au fost cele mai dificile aspecte ale dietei?
Cel mai greu a fost sa scap de vechile obiceiuri, si anume, “rontaitul” seara, la un film, a alunelor sau chipsurilor. Un alt produs pe care l-am scos din viata mea a fost sucul acidulat (consumam multe produse si in cantitati destul de mari).

- Dar cele mai usoare? Sau relativ usoare.
Cel mai repede m-am obisnuit cu micul dejun. A ajuns un fel de religie. Desi sunt fumatoare si consum cafea la primele ore, acum mai important este sa imi pregatesc micul dejun. Mi-a fost usor, in general, sa inteleg ca este important sa imi aloc timp pentru trei mese pe zi, la ore stabilite.

- Acum, dupa terminarea regimului de slabire, care este cel mai important lucru pe care consideri ca l-ai obtinut datorita dietei personalizate cu un medic nutritionist?
Pe langa reducerea in greutate, care iti ofera un confort si analize ceva mai bune, m-a disciplinat foarte mult. Nu mai merg pe principiul gresit ca daca nu am mancat toata ziua, o masa nesanatoasa seara nu ma va “costa” la greutate.

Primele mele rezultate serioase
In primele 10 saptamani am slabit 8 Kg, ceea ce a fost considerat un rezultat excelent avand in  vedere ca am un metabolism lenes (valoarea metabolismului meu bazal este 1229 kcal) si nu m-am apucat nici de sport.

Inainte de Sarbatorile de iarna, dupa 12 saptamani de dieta slabisem 10 kg. Au urmat 12 zile de ”pauza”, adica o perioada in care scopul nu era sa continui sa slabesc ci acela de a ma mentine la greutatea respectiva, fiind constienta ca voi manca multe lucruri specifice sarbatorilor si interzise intr-un program de slabire.
Va intrebati daca am reusit asta? DA, am reusit sa nu ma ingras in perioada Sarbatorilor de iarna, iar acum sunt gata sa-mi continui dieta, batalia continua, mai am inca 10 Kg de pierdut.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

Galerie Foto

Distribuie:  

Realitatea.net

Yve.ro

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Lifestyle.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1043 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013356 (s)