News Flash:

Cum sa-ti cunosti bioritmul

16 Februarie 2011
2097 Vizualizari | 0 Comentarii
Cum sa faci cat mai multa treaba fara sa te simti epuizata la finalul zilei? E simplu: trebuie doar sa-ti asculti corpul. Ora de ora, iti explicam cum sa-ti urmezi bioritmul!

Cum functioneaza ceasul nostru intern?

Constrangerile lumii moderne ne impun sa fim performanti, adesea in neconcordanta cu ritmurile naturale si nevoile organismului nostru. Astazi, gratie cronobiologiei, stim ca, ora de ora, energia noastra trece prin suisuri si coborasuri, iar asta datorita ceasului intern.

Acest sistem bine uns este situat in creier, in hipotalamus, in spatele ochilor, si are legaturi directe cu epifiza, o glanda endocrina. Ca un metronom, acest ceas regleaza, cu ajutorul neurohormonilor, unele din functiile vitale: temperatura, secretiile hormonale, frecventa cardiaca, respiratia, somnul.

Corpul nostru este reglat ca un ceas

Dependent de lumina, acest sistem functioneaza in mod autonom, pe un ritm de 24 ore, numit ritm circadian. Cu conditia sa se manance si sa se bea regulat, si gratie cortexului, putem sa ne controlam timpul in mod voluntar pentru a face fata solicitarilor sociale.

Fiecare lucru la timpul lui pentru a nu fi in contratimp!

Buscularea ritmurilor naturale ale corpului, care se intampla daca de exemplu invatam in loc sa dormim, se lasa cu consecinte. Pe termen lung, desincronizarea ritmurilor biologice mareste de 4 ori riscurile de cancer, boli cardiovasculare si depresie. Dar si contratimpurile cotidiene au consecinte, chiar daca nu la fel de grave: ingrasare, tulburari de somn, scaderea moralului, stres. Pentru a le evita, fii gata la timp!

Dimineata se incepe usor

Orele 5-7
Noi inca dormim, dar organismul isi incepe treaba. Dupa ce a scazut la maxim la ora 4 dimineata, ceea ce explica frisoanele nocturne, temperatura incepe acum sa creasca usor. Glandele suprarenale incep sa fabrice cortizol, hormonul stresului si vigilentei, ceea ce ii permite organismului sa-si faca un stoc pentru a putea raspunde tuturor agresiunilor la care va trebui sa faca fata in timpul zilei.

Orele 7-8
Cand se atinge picul de cortizol, adrenalina urca, ducand la accelerarea ritmului cardiac si la cresterea presiunii arteriale. E timpul sa deschizi ochii. Corpul e odihnit, dar spiritul inca putin adormit. E timpul pentru un mic dejun copios. Principala masa a zilei se compune dintr-o doza buna de glucide (de care creierul are nevoie dimineata), proteine si lipide ca sa te tina pana la pranz. La meniu: cafea sau ceai, suc de fructe si fruct, paine cu unt sau cereale, branza sau iaurt, sunca sau ou.

Orele 8-10
Incepe o zi lunga. Iti duci copiii la scoala, fugi la serviciu, unde savurezi o cafea in compania colegilor si profiti de primele raze de soare ale zilei. Aceste prime contacte sociale incep sa stimuleze cortexul, partea creierului care e responsabila de judecata. Dar nu e cazul inca sa ataci subiectele fierbinti sau sa intri in sedinta: perioada de incalzire inca nu s-a terminat! Acum e momentul sa-ti planifici ziua, sa-ti citesti mailurile, sa faci task-urile care nu necesita gandire si concentrare.

La ora 10, treci la viteza superioara!

Ora 10
Organismul a asimilat nutrientii de la micul dejun, temperatura e reglata, poti sa te apuci de treaba. Ataca dosarele grele, acum ai eficienta maxima deoarece memoria este la apogeu.

Spre ora 11:30
Ce oboseala! E normal, rezervele de energie scad. E indispensabila o pauza de 5-10 minute. Da un telefon, bea un pahar cu apa, fa cateva miscari de relaxare a gatului. Studiile arata ca dupa cateva minute de odihna, dinamismul este regenerat, iar task-urile sunt efectuate mai eficient.

Orele 12:30-14
E pauza de pranz. Micul dejun e departe, iar productia de insulina marita pregateste digestia urmatoare. Organismul tipa dupa mancare. Ai nevoie de un pranz usor: o carne slaba sau peste cu legume si un pic de fainoase, un fruct si apa pentru refacerea rezervelor hidrice. Nu e momentul de gimnatica, daca nu-ti doresti cumva o dupa-amiaza ineficace! Dupa masa de pranz, cel mai bun lucru de facut este o siesta de 20 minute.

Orele 14-15
Poti incepe din nou lucrul, dar nivelul scazut de cortizol determina o lipsa de concentrare si de atentie. Poti sa faci curat prin birou, sa executi task-uri usoare si sa fugi la dentist: facuta la aceasta ora, anestezia tine pana a doua zi la aceeasi ora, insa realizata de dimineata, nu ajunge nici macar pana la ora 17!

Dupa-amiaza, maximum de energie

Orele 15-18
Acum e cazul sa treci la treaba! Glicemia a uscat, hormonii vigilentei sunt prezenti, ca si temperatura corporala, deci treci din nou printr-o faza de eficacitate maxima. E momentul perfect pentru a face multa treaba, dar nu uita sa faci o pauza la 90 minute. Multe recorduri sportive au fost batute in acest interval orar, deoarece forma fizica si memoria lucreaza la capacitate maxima. De asemenea, acesta e si momentul ideal pentru o intalnire cu iubitul, deoarece emotivitatea este la maxim.

Orele 19-21
Seara, totul redevine calm. Spre 18:30, temperatura incepe sa scada pentru a pregati corpul de somn. Cu atat mai bine, e deja ora cinei! Ideala este o masa usoara, fara grasimi, dar cu fainoase pentru a fi satioasa, urmata de o plimbare de 15 minute, iar apoi de odihna.

Orele 22-23:30
Iti faci baie si ti-e frig. Tensiunea scade, temperatura are aceeasi panta descendenta, in timp ce melatonina, hormonul somnului, incepe sa urce, pentru a atinge cota maxima la miezul noptii. Cei care se trezesc devreme vor fi primii in pat. Un pic de dragoste inainte este preludiul excelent pentru un somn bun. Sexul favorizeaza secretia de endorfine, hormonii starii de bine.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.
Distribuie:  

Realitatea.net

Yve.ro

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Lifestyle.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1002 (s) | 23 queries | Mysql time :0.012276 (s)