News Flash:

Ce trebuie sa stii despre deficienta de fier

1 Februarie 2011
1801 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6686 RON (-0.0009)
USD: 4.0026 RON (-0.0492)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti
Deficienta de fier este o problema de sanatate in intreaga lume, insa cu cat esti mai informat si mai constient de aceasta cu atat ai mai multe sanse sa o previi.

Fierul se gaseste in cantitati mari in carne rosie, carne de pui si peste. Acestea contin fier hem. Legumele si alimentele fortifiate contin fier non-hem, insa acesta nu este atat de bun ca fierul hem, care este absorbit mai eficient din tractul gastrointestinal.

Pentru cel non-hem un ajutor il reprezinta vitamina C, fiind absorbit mai usor in cazul in care este asociat cu alimente bogate in aceasta vitamina, dupa cum arata suite101.com.

Fierul si alimentatia

Alimentele care contin destula grasime, cum ar fi carnea rosie, sunt cea mai buna sursa de fier. Persoanele care urmeaza diete cu un continut redus de grasime pentru mult timp pot avea deficiente de fier daca nu obtin cantitatea necesara din alte produse.

Anumite alimente pe care o persoana le consuma in timpul unei mese influenteaza cantitatea de fier non-hem absorbita, insa nu si pe cea de fier hem. Astfel, alimentatia vegetarienilor poate fi usor saraca in fier hem, insa un nutritionist iti poate spune ce si cat sa mananci pentru a compensa.

Taninul, o substanta care se gaseste in ceaiuri, poate impiedica absorbtia fierului non-hem, la fel si legumele si cerealele integrale, care pot contine calciu si polifenoli. De asemenea, este important de stiut ca absorbtia este invers proportionala cu cantitatea de fier stocata in organsim. Astfel, cu cat ai "depozite" mai mici, cu atat este retinuta o cantitate mai mare.

Un adult sanatos retine 10-15% din fierul consumat, iar o dieta bogata in fibre poate micsora procentul. In plus, o deficienta de vitamina A poate determina si aparitia unei deficiente de fier.

Totodata, absorbtia de fier poate fi impiedicata de alimente cu o mica valoare nutritiva, cum ar fi dulciurile si bauturile carbogazoase care contin zahar.

Care sunt persoanele mai expuse

Adolescentele si femeile aflate la varsta reproducerii au nevoie de cantitati mai mari de fier din cauza ciclului menstrual, acelea care iau pilule contraceptive putand reduce insa riscul de a avea o carenta de fier deoarece corpurile lor tind sa piarda mai putin sange.

Iar copiii care ajung sa aiba plumb in fluxul sangvin pot deveni anemici deoarece acest element interfereaza cu capacitatea organismului de a produce hemoglobina (o proteina cu fier care transporta oxigenul). Intoxicarea cu plumb se poate produce prin inhalarea de praf de plumb, ingerarea unei ape care contine plumb sau ingerarea din greseala a unor vopsele.

In plus, si pacientii care au insuficienta renala au un risc mai mare de a deveni anemici. Rinichii produc in mod normal un hormon numit eritropoietina, care ajuta organismul sa produca globule rosii. In cazul unei insuficiente renale, fie ca este din cauza tensiunii arteriale ridicate, a diabetului zaharat, sau a altor afectiuni, productia de eritropoietina scade.

Excesul de fier

Nimeni nu ar trebui sa ia suplimente cu fier fara recomandarea unui specialist, oricat de mare ar fi teama de o carenta. Cantitati excesive de fier pot duce la vatamarea organelor interne si chiar la moarte.

Iar persoanele care iau suplimente dupa sfatul medicului trebuie sa le tina departe de locurile in care pot ajunge copiii, deoarece au existat cazuri de deces din pricina unor supradoze.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.
Distribuie:  

Realitatea.net

Yve.ro

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Lifestyle.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1085 (s) | 37 queries | Mysql time :0.023175 (s)